• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
  • Képzések

A 20 éves Budapesti Egyezmény II. Kiegészítő Jegyzőkönyvét 2022 májusában nyitja meg aláírásra az Európa Tanács

2022-04-27

büntetőeljárási jogsegély Büntetőjog Európa Tanács Jogalkotás kiberbűnözés számítástechnikai bűnözés

A Számítástechnikai Bűnözésről szóló Egyezményt 2001-ben Budapesten fogadta el az Európa Tanács, Magyarországon a 2004. évi LXXIX. törvénnyel került sor annak kihirdetésére. Az Egyezmény a nemzeti büntetőjogokban kriminalizálandó cselekmények körét határozza meg, ezen kívül szintén a nemzeti büntetőeljárási jogok számára ír elő eljárási kényszerintézkedésekkel kapcsolatos rendelkezéseket. Ennek nyomán módosultak – közel két évtizede, az egyezmény elfogadását követően – a Büntető Törvénykönyv és a büntetőeljárási törvény előírásai (utóbbiak közül említhető például a lefoglalás, kutatás, az adatszerző tevékenység szabályaink módosítása vagy az elektronikus adatok megőrzésére kötelezés a kényszerintézkedések köréből).

A határokat nem ismerő kiberbűnözés elleni hatékony nemzetközi fellépés azonban nem csak a belső büntetőjogok közelítését, minimum standardok megfogalmazását teszi szükségessé, hanem a nemzetközi bűnügyi együttműködés jelentős fejlesztését is. Az egyezmény harmadik része foglalkozik a nemzetközi együttműködés rendszerével, és a 2021 novemberében elfogadott, II. Kiegészítő Jegyzőkönyv kifejezetten ezt az együttműködési intézményrendszert érinti. Amíg virágzik és exponenciálisan növekszik a kiberbűnözés és más olyan bűncselekmények, amelyekkel kapcsolatban bizonyítási eszközként használható elektronikus adatok keletkeznek, és amíg ezeket az adatokat egyre nagyobb arányban olyan szervereken, felhőkben tárolják, amelyek külföldi, többes, változó vagy éppen ismeretlen büntető joghatóság alá esnek, addig a bűnüldöző szervek mozgásterét és hatáskörét a területi korlátozások jelentősen behatárolják. Ennek következtében a büntetőhatóságok látókörébe kerülő kiberbűncselekményeknek csak egy nagyon kis része vezet bírósági eljárásokhoz és tényleges elítélésekhez, a sértettek többsége pedig nem kap elégtételt.

E kihívások kezelésére a II. Kiegészítő Jegyzőkönyv különböző eszközöket igyekszik a nemzetközi bűnügyi együttműködés keretében meghonosítani. Ilyenek a tagállamok területén lévő szolgáltatókkal és a jogalanyokkal folytatott közvetlen együttműködés megerősítését szolgáló eljárások, mint a domain név bejegyzésére vonatkozó tájékoztatás kérése (6. cikk) az előfizetői adatok átadása (7. cikk), vagy az előfizetői adatok és forgalmi adatok gyors előállítására vonatkozó felhívások érvényesítése (8. cikk). Ezek a szabályozók a másik tagállam területén működő szolgáltatóval való közvetlen együttműködés lehetőségének feltételrendszerét is tartalmazzák.

A Jegyzőkönyv lényeges újítása, hogy a természetes személy életét vagy biztonságát fenyegető jelentős és közvetlen veszély esetére (ún. „veszélyhelyzetben”) egyrészt a kölcsönös segítségnyújtásra vonatkozó eljárási szabályokat alkot (10. cikk), az eljárás kifejezett gyorsításának céljával (pl. az illetékes hatóságok napi huszonnégy órás elérhetőségének biztosításával), és emellett a tárolt számítógépes adatok gyorsított átadását is előírja. Ez esetben már nem csak forgalmi és előfizetői adatokról van szó, hanem kifejezetten digitális tartalom megismeréséről és átadásáról. A nemzeti jogokban szükséges módosítások meghatározásán túl a Jegyzőkönyv abból a szempontból is jelentős előrelépést jelent, hogy megteremti a tagállamok közötti közös nyomozócsoportok létrehozásának lehetőségét (12. cikk).

A Jegyzőkönyv fontos rendelkezései közé tartoznak az arányosságra, célszerűségre és kifejezetten az adatvédelemre vonatkozó előírások. Érdekes megjegyezni, hogy az EU-s intézményként működő Európai Adatvédelmi Testület 2021 februárjában külön részletes nyilatkozatot bocsátott ki a Jegyzőkönyv tervezetéhez (02/2021. számon, elérhető: https://edpb.europa.eu/system/files/2021-06/statement022021onbudapestconventionnewprovisions_hu.pdf). A Budapesti Egyezménynek jelenleg összesen 66 tagállam részese, Írország kivételével pedig 26 európai uniós tagállam. Az EU-s adatvédelmi normáknak a Jegyzőkönyv általi betartását az Európai Unió Tanácsa is elismerte, amikor 2022 áprilisában felhatalmazta az uniós tagállamokat a Jegyzőkönyv aláírására. Az aláírás lehetősége 2022. május 12-én nyílik meg egy a témában rendezendő ET-konferencián, Strasbourgban.

A Jegyzőkönyv magyar nyelvű szövege az ET honlapján egyelőre nem érhető el, az EU Tanácsának határozatára irányuló EU Bizottsági javaslat melléklete viszont tartalmazza a magyar nyelvű fordítást is:

https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:19142d38-4e22-11ec-91ac-01aa75ed71a1.0011.02/DOC_3&format=PDF

Szerző: Szomora Zsolt

További híreink

A Magyar Ügyvédi Kamara előtt álló feladatok a következő négy évben

Meghívó Emlékkonferenciára

A korrupciós tényállások jelentős kiterjesztését tervezi az osztrák igazságügyi kormányzat

Ukrán államközi kérelmek elfogadhatóságáról döntöttek Strasbourgban – megjelent podcastunk negyedik évadának legújabb adása!

Áprilisban újra KözigKedd

A védelmi fellebbezés tanácsülésen történő elbírálása a Be. szabályainak betartása mellett is eredményezhet tisztességtelen eljárást

A Kúria a további ügyfél bevonásának elmaradását mint semmisségi okot értelmezte ítéletében

A Kúria első, előzetes döntéshozatali indítvány alapján hozott büntető szakági jogegységi határozata a falfirka büntetőjogi minősítésével foglalkozik

Magas állami kitüntetésben részesült dr. Bánáti János

Előző bejegyzés « „Szellemi Tulajdoni Konferencia” – előzetes program
Következő bejegyzés Folytatódik a KözigKedd »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat

Magyar Jogász Egylet
1054 Budapest, Szemere utca 8.
mje@jogaszegylet.hu
+36 1 311 4013
+36 70 776 18 97

  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Magyar Jogász Egylet