• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
  • Képzések

Dekriminalizálták a médiában elkövetett rágalmazást és becsületsértést

A Btk.-t módosító törvény 2023. június 2-án lépett hatályba

2023-07-04

bántalmazás becsületsértés Büntetőjog Jogalkalmazás médiaszolgáltatás sajtótermék véleménynyilvánítás szabadsága

A 2023. évi XXX. törvény a Btk. rágalmazást és becsületsértést meghatározó 226. és 227. §-ait az alábbi rendelkezéssel egészítette ki: nem büntetendő [rágalmazás / becsületsértés] miatt annak a cselekménye, aki [a rágalmazás/becsületsértést] a közügyek szabad megvitatása körében sajtótermék vagy médiaszolgáltatás útján követi el, feltéve, hogy cselekménye nem irányul a sértett emberi méltóságának nyilvánvaló és súlyosan becsmérlő tagadására.

Ezen új dekriminalizációs rendelkezés különös érdekességét adja, hogy a büntető jogalkotás a rendszerváltozáskor, de legkésőbb 1994, a rágalmazás és a becsületsértés törvényi tényállásait érintő első nagy alkotmánybírósági alaphatározat [36/1994. (VI. 24.) AB határozat] óta – vagy annak ellenére – érzéketlen volt a közügyek szabad megvitatásához fűződő szólásszabadság és annak büntetőjogi korlátozásának kérdéseire. A Btk. módosításának hiányában az alkotmánybírósági és a bírósági gyakorlatra hárult annak terhe, hogy a Btk. régi normaszövegével gyakorlatilag nem összefésülhető alapjogi és dogmatikai megoldásokkal biztosítsa a szólásszabadság védett gyakorlását. Nem véletlen az sem, hogy az Alkotmánybíróság gyakorlatában a legtöbb büntetőügyet érintő alkotmányjogi panasz a rágalmazás és a becsületsértés bűncselekményeihez kapcsolódik; a rágalmazás és a becsületsértés tényállásait ugyanis még a 2012. évi Btk. is szó szerint átemelte az 1978. évi büntető kódexből. A magyar jogtörténet során az első büntetőítéletet megsemmisítő alkotmánybírósági határozat is rágalmazás bűncselekménye miatt folyt büntetőeljárásban született [13/2014. (IV. 18.) AB határozat] (a témakör monografikus feldolgozásához a legújabb szakirodalomból lásd Bárányos Bernadett: A becsület büntetőjogi védelme a közügyeket érintő megszólalások esetén. Büntető bíróságok az alapjogi követelmények és a dogmatika szorításában. ELTE Eötvös Kiadó. Budapest, 2021.).

Az elmúlt három évtized ítélkezési fejleményeihez képest meglepő, hogy a most született Btk.-módosítás nem általában véve a közügyek megvitatásához kapcsolódó mércéket érintette, hanem a dekriminalizáció körét a sajtótermékben vagy médiaszolgáltatás útján történő elkövetésre szűkítette. A rendelkezés szövegezéséből kitűnik, hogy a dekriminalizáció nem kizárólag a médiamunkásokra, a médiatartalmak szerzőire és szerkesztőire vonatkozik (az esetükben mind a tényállítási, mind híresztelési elkövetési magatartásokra), hanem a médiában a közügyekről nyilatkozó személyekre is. Ezt tükrözik az első, rögtön a rendelkezés hatályba lépése után született büntetőítéletek is, amelyek a sajtóban közügyekben nyilatkozó politikusokat mentettek fel a velük szemben emelt rágalmazási vád alól.

A médiaszolgáltatás és a sajtótermék fogalmát a sajtószabadságról és a médiatartalmakról szóló 2010. évi CIV. törvény 1. §-a határozza meg, emellett a büntetőbíróságnak figyelemmel kell még lennie a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. CLXXXV. törvény rendelkezéseire is. A jelenlegi kommunikációs platformok és gyakorlatok vonatkozásában kiemelendő, hogy a közösségi médiafelületek (pl. Facebook, Twitter, Instagram stb.) vagy az ún. személyes blogok alaphelyzetben nem minősülnek médiaszolgáltatásnak. A büntetőbíróságnak azonban előreláthatóan problémát fog okozni annak eldöntése, hogy egy közösségi médiafelületen például mi tekinthető ún. lekérhető médiaszolgáltatásnak, vagy hogy egy podcast mikor minősülhet médiaszolgáltatásnak.

Amennyiben a rendelkezés alkalmazásának feltételei fennállnak, akkor a bíróságnak – az eddigiekkel ellentétben – nem kell az inkriminált közlések valóságtartalmát vizsgálnia. A dekriminalizáció a hazugságokra is kiterjed. Fontos azonban kiemelni, hogy a dekriminalizáció nem vonatkozik azokra a bírósági és alkotmánybírósági gyakorlatban kidolgozott, az ún. gyalázkodási küszöböt meghaladó esetekre, amelyek kifejezetten a sértett emberi státuszának súlyosan becsmérlő tagadására irányulnak [a mércéhez lásd 13/2014. (IV. 18.) AB határozat Indokolás (40)].

Ami az új rendelkezés dogmatikai karakterét illeti, jogellenességet kizáró okról van szó, amely a Btk. rendszerében ún. büntethetőséget kizáró egyéb oknak minősül, azaz a Btk. 15. § h) pontja alá illeszthető. Ennek eljárásjogi következménye, hogy az ilyen helyzetekben nem eljárást megszüntető végzést, hanem felmentő ítéletet kell hozni [Be. 566. § (1) bekezdés d) pont]. Ügydöntő határozat a tárgyalás előkészítése során sem hozható, mert ez a büntethetőségi akadály nem büntethetőséget megszüntető, hanem kizáró ok, ezért a Be. 492. § (1) bekezdés c) pontja alkalmazásának nincs helye.

Amennyiben az új büntethetőségi akadály feltételei fennálnak, a személyiségvédelem polgári jogi eszközei vehetők csak igénybe.

Szerző: Szomora Zsolt

További híreink

A keresetlevél szabálytalan kézbesítése miatt állapította meg az Alkotmánybíróság a bírói döntés alaptörvény-ellenességét

Igazságügyi Kupa

A fogyasztó védelmében akár még annak a jogalap nélküli gazdagodása is elfogadható

Véleménynyilvánítás-e a parlamenti beszédjog?

Az egyéni vállalkozó vállalkozási tevékenysége során keletkezett jogok és kötelezettségek a természetes személyt illetik és terhelik – az egyéni vállalkozó nem önálló jogalany

2023. Évi Tisztújítás

TISZTÚJÍTÁS – A Jelölőbizottság felhívása tisztségviselők ajánlására

Az anyagi jogerőhatás terjedelme

Megújul a Magyar Jog folyóirat

A GDPR értelmében megtudhatom-e az adatkezelőtől, hogy ki, mikor és miért tekintett be a személyes adataimba?

Előző bejegyzés « Nagy Ferenc Emlékülés
Következő bejegyzés A Kúria a közigazgatási per alperese által hivatkozott perakadályra vonatkozó ítéleti indokolás kérdésével foglalkozott »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat

Magyar Jogász Egylet
1054 Budapest, Szemere utca 8.
mje@jogaszegylet.hu
+36 1 311 4013
+36 70 776 18 97

  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Magyar Jogász Egylet