• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések

Ellentétes-e az uniós joggal, ha az ingatlanközvetítői eljárás díját jogszabályban maximalizálják?

Az uniós belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvvel, az Alapjogi Chartával és a fogyasztóvédelmi követelményekkel is összeegyeztethető az a szabályozás, amely az ingatlanközvetítői szolgáltatásokért elkérhető díj maximumát határozza meg.

2025-05-07

Külföld szolgáltatások szabadsága uniós jog vállalkozás szabadsága

A Bíróság 2025. február 27-én ítéletet hozott a C-674/23. sz. ügyben, amely az ingatlanközvetítői szolgáltatásokat érintő szlovén jogszabály uniós joggal való összeegyeztethetőségét vizsgálta. Az ügy alapját a szlovén alkotmánybíróság kérdései képezték, amelyben előzetes véleményt kért az Európai Unió Bíróságától, hogy értelmezze: összeegyeztethető-e az uniós belső piaci szolgáltatásokról szóló irányelvvel az ingatlanközvetítői díjak 4%-os maximálása.

A vitatott szlovén jogszabály szerint az ingatlan tulajdonjogának megszerzése vagy bérbeadása esetén az ingatlanközvetítői szolgáltatásokért felszámítható díj nem haladhatja meg a vételár, illetve a teljes bérleti díj 4%-át. E szabály megsértése esetén a közvetítői szerződés semmisnek tekintendő. Kivételt képeznek azok az esetek, ahol az ingatlan értéke 10 000 eurónál alacsonyabb, valamint bérleti szerződéseknél a díj nem haladhatja meg az egyhavi bérleti díjat, és legalább 150 eurót el kell érnie.

A szlovén alkotmánybíróság kétségei a szabályozás arányosságára és szükségességére irányultak, különösen a fogyasztók – így a fiatalok, diákok és idősek – védelmére és a lakáshoz való megfizethető hozzáférés biztosítására hivatkozva.

Az Európai Unió Bírósága ítéletében kimondta, hogy az ilyen díjkorlátozás önmagában nem ellentétes az uniós joggal, amennyiben három fő követelmény teljesül: nem tartalmaz hátrányos megkülönböztetést, közérdeken alapuló kényszerítő indok támasztja alá, valamint arányos a céljaival. A Bíróság megállapította, hogy a szabályozás nem diszkriminatív, mivel a korlátozás minden ingatlanközvetítőre azonos módon alkalmazandó, függetlenül azok székhelyétől.

A Bíróság szerint a díjak felső határának megállapítása alkalmas lehet a megfizethető lakhatáshoz való hozzáférés előmozdítására, és hozzájárulhat a fogyasztóvédelemhez is azáltal, hogy átláthatóbbá teszi az árakat és megelőzi a túlzott díjakat. A Bíróság , ahogyan korábban is számos alkalommal, ebben az ítéletben is kiemelte, hogy az uniós politikákban biztosítani kell a fogyasztóvédelem magas szintjét és a jelen ügy kapcsán a fogyasztóvédelem közérdeken alapuló kényszerítő indoknak minősül.

Ugyanakkor a végső döntést arról, hogy a szabályozás szükséges és arányos-e, a szlovén alkotmánybíróságnak kell meghoznia. Ennek során figyelembe kell vennie, hogy létezhettek-e kevésbé korlátozó eszközök a célok elérésére, illetve hogy a díjak fedezik-e a szolgáltatók költségeit és biztosítanak-e számukra ésszerű nyereséget.

Az EUB hangsúlyozta, hogy a jelen ügyre nem vonatkozik az otthon és magánélet tiszteletben tartásának alapvető emberi joga (az emberi jogok európai egyezménye és az Alapjogi Charta alapján), mivel az ingatlanközvetítés során egy jövőbeli, lehetséges otthonról van szó.

Szerző: Szalai Anikó

Forrás: C-674/23 AEON NEPREMIČNINE és társai, ECLI:EU:C:2025:113

További híreink

Ellentétes az EU joggal az uniós állampolgárság pénzért való megszerezhetősége – Podcast

A Kúria a hatósági döntések hivatalbóli módosításának egyes kérdéseivel foglalkozott ítéletében

Meghívó – Hajdú-Bihar Megyei Jogásznap

MJE Pest Vármegyei Szervezetének szakmai és közösségépítő rendezvénye – 2025. május 16.

Konferencia meghívó: Jövőnk a jelenben – Our future in present

Nógrád Vármegyei Szervezet Jogásznap

A bíró függetlenséget érintheti a bíró ügyeinek elvétele

Ellentétes-e az uniós joggal, ha az ingatlanközvetítői eljárás díját jogszabályban maximalizálják?

Megjelent a Magyar Jog áprilisi tematikus száma

Előző bejegyzés « Megjelent a Magyar Jog áprilisi tematikus száma
Következő bejegyzés A bíró függetlenséget érintheti a bíró ügyeinek elvétele »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat

Magyar Jogász Egylet
1054 Budapest, Szemere utca 8.
mje@jogaszegylet.hu
+36 70 776 18 97

  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Magyar Jogász Egylet | Look & Feel