• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Ugrás az elsődleges oldalsávhoz
  • Ugrás a lábléchez

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
  • Képzések

Jelentős változások a büntetőjogi vagyoni igények biztosításában és érvényesítésében

A Csődtörvény és a Be. január 1-jén hatályba lépő módosítása alapjaiban alakítja át a felszámolási eljárás és a büntetőeljárás kapcsolatát.

2022-01-14

Be. Büntetőjog büntetőjogi vagyoni igények Csődtv. felszámolási eljárás Jogalkotás Magánjog

Az egyes büntetőjogi tárgyú és ehhez kapcsolódóan egyéb törvények módosításáról szóló 2021. évi CXXXIV. törvény számos jelentős változást léptet életbe a tág értelemben vett büntetőjog területén. A módosító csomag 2022. január 1-jén hatályba lépett rendelkezései közül a büntetőjogi vagyoni igények biztosításával foglalkozunk ebben az írásban. (Az anyagi és további eljárási jogi változásokat külön cikkekben fogjuk szemlézni. Ezek többsége 2022. március 1-jén lép majd hatályba.)

Az állami büntetőjogi vagyoni igények és más hitelezői igények között konfliktus merül fel abban az esetben, ha a felszámolási eljárás alatt álló gazdálkodó szervezet vagyonára rendelnek el büntetőeljárási zár alá vételt, majd pénzösszegben kifejezett vagyonelkobzást, vagy a jogi személyre a büntetőeljárásban pénzbírságot szabnak ki, illetve a bűnügyi költségre nézve keletkezik helytállási kötelezettsége. Az ilyen büntetőeljárási rendelkezések vagy a felszámolási eljárás felfüggesztését vonták maguk után, vagy a zár alá vett vagyon a vagyonfelosztásba ex lege nem volt bevonható (vö. 1991. évi XLIX. törvény 6/A. § – 2022. január 1. előtt). Ehhez képest a Csődtörvény és a Be. összehangolt módosítása célként határozta meg, hogy a bűncselekménnyel összefüggésben az állami vagyonszerzés más jóhiszemű személyek kárára ne történjen.

E cél elérése érdekében a január 1-től hatályos szabályok a büntetőjogi vagyoni igények abszolút elsőbbségét biztosító szabályok felváltásával ezeket az igényeket a felszámolás során hitelezői igényként kezelik, ezzel biztosítva, hogy a kielégítési sorrendben elfoglalt helyüknek megfelelően nyerjenek kielégítést (a bűnügyi vagyont érintő felszámolásról a Csődtörvény új, IV/A. Fejezete rendelkezik). Ez alól kivétel, ha az adott vagyontárgy maga, és nem a vagyontárgy értéke képezi a büntetőjogi intézkedés (elkobzás, vagyonelkobzás) tárgyát, így egy konkrét tárgynak a biztosítása érdekében történik kényszerintézkedés (zár alá vétel, lefoglalás) [Csődtv. 79/A. § (9) bek.]. Ugyanígy nem vonható be a felszámolásba a Btk. 74/A. § szerinti kiterjesztett vagyonelkobzás vagy az azt biztosító kényszerintézkedés hatálya alá eső eredeti vagyon.

A novella miniszteri indokolása az alábbi táblázattal szemlélteti a különböző típusú vagyoni igények felszámolásba való bevonását:

Annak érdekében, hogy a felszámolásba bevonható, illetve a be nem vonható vagyontárgyak köre a büntetőügyben meghozott határozat alapján egyértelműen – minden zár alá vett vagyonelem vonatkozásában – megítélhető legyen, szükséges volt a Be. 183. §-ának módosítása. Ennek nyomán a zár alá vételt elrendelő határozatnak feltétlenül tartalmaznia kell a releváns jogcímeket és a hitelezői igény megítéléséhez szükséges (azaz a zár alá vétellel biztosított) összeget. 

Mivel a módosítások nyomán lehetővé vált a fedezetként zár alá vett vagyon felszámolásban való értékesítése, illetve felosztása, továbbá a felszámolás befejezése is, rendelkezni kellett a felszámolási eljárásba bevont bűnügyi vagyon átalakulásáról a büntetőeljárás során. A vagyonfelosztással, majd a felszámolás befejezésével a zár alá vétel nem szűnik meg, hanem a felszámolás során átalakul: először hitelezői igénnyé, azután pedig a vagyonfelosztásból a hitelezői igényre eső vagyonrésszé, amelyek a zár alá vett vagyon helyébe lépnek, és amelyekre a zár alá vétel külön határozat nélkül kiterjed [Be. 332. § (3)-(5) bek.]. Ettől különbözik az a – tulajdonképpen fordított – esetkör, amikor nem az eredetileg zár alá vett vagyont vonják be a felszámolásba, hanem a büntetőeljárásban magát a (fiktív) hitelezői igényt – mint vagyoni jellegű követelést [Be. 324. § (2) bekezdés e) pontja] – veszik zár alá. Ilyenkor csak egy alkalommal történik meg a zár alá vétel tárgyának cseréje, ha a követelés helyébe a Cstv. új 79/B. § szerinti eljárásban meghatározott vagyon lép.

A novella indokolása hangsúlyozza, hogy a jogalkotó a fenti változásokkal kívánta biztosítani, hogy a kívülálló jóhiszemű hitelezők igényeinek egy része – ahogy az a végrehajtási jogban is érvényesül – megelőzze az állam büntetőjogból eredő vagyoni követelését. Ennek következtében az ismert és igazolt, magasabb prioritást élvező igény fedezetét a büntetőeljárás 2022. január 1-től már ideiglenesen sem tarthatja vissza.

Szerző: Szomora Zsolt

További híreink

Alkotmányom mondd meg nékem, mi nem lehet titkom mégsem?

Az Alkotmánybíróság határozata alapján módosult a kuruzslás Btk.-beli tényállása

Bállal zárta a jogásznapot a Magyar Jogász Egylet Csongrád-Csanád Vármegyei Szervezete

A Kúria szerint a kisajátított ingatlanon földhasználati joggal rendelkező és kártalanításban részesülő személyt a bíróságnak értesítenie kell az érdekeltként való perbelépés lehetőségéről

A Kúria a hatósági eljárást megindító kérelem visszautasításának szabályait értelmezte ítéletében

Kártérítési igény környezetvédelmi normák megsértéséért? – válogatás az Európai Bíróság 2022 év végi ítéleteiből – Podcast

A kiadatás jogintézményénél különbség tehető a saját állampolgár és a más tagállamból jövő uniós polgár között

Módosultak a tényálláshoz kötöttség szabályai a harmadfokú büntetőeljárásban

Rövid időtartamú ingatlanbérlet Olaszországban: az Airbnb-nek is forrásadót kell fizetnie

Előző bejegyzés « Az Európai Bíróság állásfoglalása a fogyasztói kölcsönszerződésnek a késedelmi és az ügyleti kamatok halmozódását előíró feltételéről
Következő bejegyzés Dr. Bodzási Balázs a Magyar Jogász Egylet kutatási igazgatója: újraindítjuk a Jogászegyleti Értekezéseket »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat

Magyar Jogász Egylet
1054 Budapest, Szemere utca 8.
mje@jogaszegylet.hu
+36 1 311 4013
+36 70 776 18 97

  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Magyar Jogász Egylet