Az Új Esztendő első hírlevelében az első szó a köszönet és a jókívánság. Köszönet mindazoknak, akik a Magyar Jogász Egylet megújhodásáért fáradoznak a rendkívüli körülmények között, akkor amikor az egyleti élet gyakorlása nem a mindennapok rendje szerint folyhat. Mégis ebben az Új Esztendőben bízzunk abban, hogy előbb utóbb a régi kerékvágásban haladhat előre megújult szemléletű szervezetünk. Ennek reményében kívánok az Egylet választott tisztségviselői és munkatársai nevében mindenkiben sikeres, boldog Új Esztendőt.
2021. január 6-án Vízkereszt napján megindulhatott az új szerkezetű és tartalmában megfrissült honlapunk, bízva abban, hogy az Egylet honlapja élő honlap lesz, a magyar jogász társadalom tagjai számára hasznos információkkal tudunk szolgálni. Az elmúlt év utolsó napjainak legfontosabb eseménye az volt, hogy az Egyesült Királyság és az Európai Unió meg tudtak állapodni a 2021. január 1-ét követő együttműködés kereteiről.
A jelenleg még a ratifikációk előtt álló, ugyanakkor ideiglenesen alkalmazandó nemzetközi szerződések tartalmaznak egy átfogó jellegű, 1246 oldal terjedelmű kereskedelmi és együttműködést, a nukleáris energiáról szóló, valamint az információs biztonságról szóló megállapodásokat, illetve emellett számos közös nyilatkozatot.
Ezek a nemzetközi megállapodások egy Egyesült Királyság, mint önálló és szuverén ország és az Európai Unió kapcsolatrendszerét szabályozzák. Ennek megfelelően az Egyesült Királyság 2021. január elsejétől kezdődően már nem része az EU egységes belső piacának, a négy alapvető szabadságnak, az uniós jog nem terjed ki az Egyesült Királyságra, továbbá nem vesz részt az EU politikáiban és nem részese az EU általa kötött nemzetközi szerződéseknek sem. Mind a piacokat, mind a szabályozási környezetet tekintve így két különálló térség jön létre. A számos gyakorlati következmény mellett mindennek jogi szempontból az egyik legjelentősebb folyománya, hogy – az észak-írországi terület kivételével – az Egyesült Királyság felett megszűnik az Európai Unió Bíróságának joghatósága.
A kétoldalú kapcsolatokat szabályozó kereskedelmi és együttműködési megállapodás ugyanakkor jóval szélesebb együttműködést irányoz elő, mint az általában hagyományos szabadkereskedelmi egyezmények. Ez a nemzetközi szerződés az együttműködés négy fő pillérét szabályozza: a szabadkereskedelmi kapcsolatokat, a gazdasági, szociális, környezetvédelmi és halászati együttműködést, a polgárok biztonságát övező együttműködést, valamint a vitarendezést és a szerződés implementálását is felölelő kormányzási keretet. A külpolitika területén a megállapodás nem intézményesít együttműködést.
A kereskedelem zavartalanságát továbbra is biztosító ambiciózus szabadkereskedelmi megállapodásból fakadó kölcsönös előnyök érvényesülésének egyik kulcsjelentőségű előfeltétele az azonos versenyfeltételek (úgynevezett level playing field) biztosítása. Ennek teljesülése esetén az árukereskedelmet nem terheli sem vám, sem pedig mennyiségi korlátozás. A szolgáltatásnyújtás terén ugyanakkor jelentősebb változás, hogy a származási ország és a szakmák kölcsönös elismerésének elve már nem érvényesül. A jogi szolgáltatásnyújtást érintően a megállapodás kedvezőbb szabályokat kínál, mint a hagyományos szabadkereskedelmi megállapodások, ugyanis az Egyesült Királyság ügyvédjei és jogászai saját szakmai címük feltüntetése mellett főszabályként szabadon végezhetnek az Egyesült Királyság és a nemzetközi közjogot érintő jogi tanácsadó tevékenységet az EU területén.
A kereskedelmi és együttműködési megállapodás új keretet állít fel a büntetőügyekben folytatott igazságügyi és rendőri együttműködéshez is, amelynek egyik alapvető feltétele az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatában is elismert alapjogvédelem elismerése és érvényesítése. A bűnügyi együttműködés kiterjed a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása elleni küzdelemre, az adatcserére, a kiadatási eljárásokra, valamint az Europol-lal és Eurojust-tal való együttműködésre is.
Lévén, hogy – a „par in parem non habet imperium” nemzetközi jogi elvével összhangban – az Európai Unió Bíróságának joghatósága megszűnik a szigetország felett, a nemzetközi megállapodás a jogbiztonság és a kiszámíthatóság biztosítása érdekében külön pillérben rendelkezik arról, hogyan szükséges értelmezni és a végrehajtani a megállapodásban foglalt rendelkezéseket. Ennek elősegítése érdekében a megállapodás létrehozza a kormányközi talajon álló Partnerségi Tanácsot, amelynek a legfőbb feladata, hogy a figyelemmel kísérje a megállapodás implementálását. Emellett pedig a kormányközi tárgyalások útján nem feloldható viták rendezése érdekében kötelező választottbíráskodást állít fel, amelyhez egy erőteljes nemzetközi jogi végrehajtási mechanizmust is társít.
Az Egyesült Királyság és az Európai Unió kapcsolatrendszerét szabályozó nemzetközi megállapodások jelenleg ideiglenes jelleggel – 2021. február végéig – alkalmazhatók, véglegesítésük pedig az Európai Parlament, valamint az európai államok Újév elején várható ratifikációitól függ. A nemzetközi megállapodás minden bizonnyal számos nemzetközi és európai jogi elemzés témája lesz az Új Esztendőben.
Üdvözlettel:
Prof. Trócsányi László