Svédország tavaly áprilisban jelentette be az Európai Bizottságnak, hogy a koronavírus-járvány miatt hitelgarancia-program keretében pénzügyi segítséget nyújt a svéd működési engedéllyel rendelkező légitársaságok számára. A hatéves időtartamra adott legfeljebb 5 milliárd svéd koronás hitelt kizárólag a menetrendszerű járatokat működtető társaságok kaphatták meg. A Bizottság ezt követően úgy ítélte meg, hogy az EUMSZ 107. cikk (1) bekezdése alapján ez a hitelgarancia ugyan állami támogatásnak minősül, ám a belső piaccal azért nevezhető összeegyeztethetőnek, mert komoly zavar megszüntetését szolgálja.
A határozat megsemmisítését célzó keresetet nyújtott be a határozat ellen a Ryanair légitársaság, amelyet az Európai Unió Törvényszéke elutasított. Az ítélet indoklásában a Törvényszék arra hivatkozott, hogy a hitelgarancia-program a svéd gazdaságban, ezen belül a légiközlekedésben bekövetkezett komoly zavar megszüntetésére irányul. A programba beépített korlátozásokkal ezt a célt a svéd kormány eléri, ilyen módon a Bizottság értékelése helyes, mert a támogatás mértéke nem haladja meg azt a szintet, amely az elérendő cél megvalósításához szükséges.
A Bizottság értékelését és a Törvényszék ítéletét támasztja alá az a tény, hogy Svédország három legnagyobb forgalmú repülőterének utasforgalma 2020 márciusának végére 93 százalékkal csökkent, tehát a svéd gazdaságnak ebben az ágában a komoly zavar megszüntetésére irányuló cél nem vonható kétségbe.
Forrás: A T-238/20. sz. ügyben hozott ítélet Ryanair DAC kontra Bizottság
Szerző: Szalai Anikó