Oroszország Ukrajnával szembeni, 2022. február 24-én indult agressziója miatt másnap az Európa Tanács felfüggesztette Oroszország tagságát a szervezetben. 2022. március 15-én Oroszország tájékoztatta az Európa Tanácsot arról, hogy kilép a szervezetből és fel kívánja mondani az Emberi Jogok Európai Egyezményét. Az Európa Tanács Parlamenti Közgyűlésének döntése értelmében Oroszország tagsága 2022. március 16. napjával megszűnt a szervezetben. Az Emberi Jogok Európai Bírósága ugyanezen a napon döntött arról, hogy azonnali hatállyal felfüggeszti minden olyan kérelem vizsgálatát, amelyet Oroszországgal szemben nyújtottak be.
Az EJEB megvizsgálta az említett események jogkövetkezményét és 2022. március 23-án bejelentette, hogy Oroszország kilépése az európai emberi jogi egyezményből, amelynek 1998 óta volt részese, 2022. szeptember 16-án lép hatályba. Ennek jogi alapja az egyezmény 58. cikke, amely hat hónapos felmondási időt ír elő és tisztázza, hogy a felmondás hatálybalépése előtt végrehajtott cselekmények tekintetében a szerződő felet továbbra is terhelik az egyezményből folyó kötelezettségek.
Tekintettel arra, hogy a bíróság tisztázta a kizárás és egyezmény felmondása miatti jogkövetkezményeket, azonnali hatállyal megszüntette az ügyek vizsgálatának március 16-i felfüggesztését és folytatja tovább az Oroszországgal szembeni kérelmek elbírálását.
Ez az első eset, hogy az Európa Tanácsból kizárnak vagy kilép egy állam, így a jogkövetkezmények tisztázása kihívásokat tartogat, ahogyan azt láttuk a Brexit esetében is az Egyesült Királyság és az Európai Unió között. Ennél kevésbé bonyolult jogi helyzet az Európa Tanácsból kilépés, de itt is várhatóak érdekes jogi problémák. Ide tartozik annak a kérdése is, hogyan lehet majd Oroszországgal szemben végrehajtani az ítéleteket, amelyek pedig számosak. Törökország mellett a legtöbb kérelem Oroszországból érkezik a bírósághoz, 2021-ben ennek a száma megközelítette a tizenöt ezret. Tavaly az EJEB összes ítéletének az egy ötöde (21%) született orosz ügyben. Az orosz államot elítélő határozatok legtöbbje a szabadsághoz és biztonsághoz való jog (5. cikk), a kínzás tilalma (3. cikk), a tisztességes eljáráshoz való jog (6. cikk) és a magánélet védelmének (8. cikk) sérelmét állapította meg.
Az Oroszországgal szemben született ítéletek végrehajtása az elmúlt néhány évben egyre jobban ellehetetlenült, tekintettel arra, hogy az orosz alkotmánybíróság szerint nem kell az államnak végrehajtania az EJEB ítéletét, ha véleménye szerint a kifogásolt orosz jogszabály megfelel az orosz alkotmánynak. Ez az értelmezés szembemegy a nemzetközi jog alapvető szabályával, amely szerint a nemzetközi jogban vállalt szerződéses kötelezettségeket be kell tartani abban az esetben is, ha az ellentétes a belső joggal.
Forrás: Resolution of the European Court of Human Rights on the consequences of the cessation of membership of the Russian Federation to the Council of Europe in light of Article 58 of the European Convention on Human Rights, March 22, 2022. https://echr.coe.int/Documents/Resolution_ECHR_cessation_membership_Russia_CoE_ENG.pdf
The ECHR in Facts and Figures 2021, Council of Europe, 2022. https://www.echr.coe.int/Documents/Facts_Figures_2021_ENG.pdf
Szerző: Szalai Anikó