Az Emberi Jogok Európai Bírósága évtizedek óta jelentős mértékű ügyhátralékkal küzd. 2011-ben százhatvanezer folyamatban lévő ügye volt, aminek a ledolgozására komoly kísérletet tett a Bíróság. A 2010-ben, Interlakenben elindított reformfolyamat részeként új ügykezelési stratégiát vezettek be és a hátrányt hatvanötezer ügyre „dolgozták le”.
A stratégia lényege abban állt, hogy minden beérkező ügyet hét kategóriába soroltak, a legsürgősebb ügyektől kezdve az elfogadhatatlan kérelmekig bezárólag. Azonban a két szélsőség közötti kategóriákban is találhatóak szép számmal olyan ügyek, amelyek az emberi jogok védelmi rendszerének fejlesztése szempontjából kiemelt jelentőségűek és új kérdéseket vetnek fel az Emberi Jogok Európai Egyezményének értelmezése és alkalmazása területén. A Bíróság becslése szerint a köztes kategóriákba sorolt megközelítően tizenhétezer ügyből úgy 650-700 lehet ilyen. Csakhogy a köztes kategóriába sorolt ügyek elbírálása nem ritkán öt-hat évébe (!) telik a bíróságnak. Ez rendkívül aggályos akkor, amikor a Bíróság a joggyakorlatában leggyakrabban pont a tisztességes eljáráshoz való jog sérelmét állapítja meg, nevezetesen, hogy a tagállami bíróságok eljárása túl hosszú időt vesz igénybe.
Az eljárás gyorsítása érdekében az ügyek besorolása során a korábbi kategóriák mellé létrehozták a „hatással bíró ügyek”, angolul „impact case” szegmensét is. Az EJEB elnöke, Robert Spano szerint 2021-re paradigmaváltás szükséges, és a Bíróság hatékonyságának és gyorsaságának növelése érdekében még nagyobb hangsúlyt fektetnek arra, hogy a beérkező kérelmeket megfelelően csoportosítsák. A bíróság honlapján részletes leírás található az új ügykezelési stratégiáról: https://echr.coe.int/Documents/Court_that_matters_ENG.PDF
Forrás: ECtHR launches new case-processing strategy, March 17, 2021. https://hudoc.echr.coe.int/eng-press#{%22itemid%22:[%22003-6966913-9378085%22]}
Szerző: Szalai Anikó