• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések

A rémhírterjesztés tényállásához fűzött alkotmányos értelmezési követelményről és az ún. közvetlen (kivételes) panasz befogadhatóságáról büntetőügyekben

Az Alkotmánybíróság e határozatában egyrészt a rémhírterjesztés új törvényi tényállásához fűzött alkotmányos értelmezési követelményt, amelyben a bűncselekmény szubjektív oldalát, a szándékosság megállapításának feltételeit konkretizálta. Másrészt megerősítette a korábbi határozatában felállított mércét a Büntető Törvénykönyv normáit támadó közvetlen (kivételes) panaszok befogadhatóságával kapcsolatban.

2021-01-09

15/2020. (VII. 8.) AB határozat

I. Az Országgyűlés különleges jogrend idején, tehát csak meghatározott időben alkalmazható új törvényi tényállást kapcsolt a rémhírterjesztés bűncselekményéhez; a Btk. 337. § (2) bekezdése szerint: „Aki különleges jogrend idején nagy nyilvánosság előtt olyan valótlan tényt vagy való tényt oly módon elferdítve állít vagy híresztel, amely alkalmas arra, hogy a védekezés eredményességét akadályozza vagy meghiúsítsa, bűntett miatt egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”

E határozatában az Alkotmánybíróság ehhez az új törvényi tényálláshoz fűzött alkotmányos értelmezési követelményt, amelyben a bűncselekmény szubjektív oldalát, a szándékosság megállapításának feltételeit konkretizálta. Eszerint: a Btk. 337. § (2) bekezdése értelmezésénél és alkalmazásánál – az Alaptörvény IX. cikk (1) bekezdése és XXVIII. cikk (4) bekezdése alapján – alkotmányos követelmény, hogy a szándékos bűncselekmény csak az olyan tényközlésre terjed ki, amelyről az elkövetőnek a cselekmény elkövetésekor tudnia kellett, hogy az hamis, vagy amelyet maga torzított el és amely a különleges jogrend idején a védekezés akadályozására vagy meghiúsítására alkalmas.

Az AB kiemeli, hogy az elkövetés idején vitatott és csak a későbbiekben hamisnak bizonyuló tények közlése nem vonható a Btk. 337. § (2) bekezdésének hatálya alá. Így ha a közlést követően derül fény a vitatott tények valótlanságára, akkor a tényállítás valótlansága az elkövető számára még nem ismert, mert így szándékossága hiányzik. A tiltás a tények kritikájára, a kritikus véleményekre, és általánosságban a közéleti vitákra sem vonatkozik. A közhatalom gyakorlóinak intézkedései kritika tárgyává tehetők, bírálhatók.

A határozat különös jelentőségét adja, hogy 2020 márciusa óta már második alkalommal került sor különleges jogrend (veszélyhelyzet) kihirdetésére [lásd a 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendelet és 2020. CIX. törvény], így a Btk. idézett tényállása a mai napon is – a veszélyhelyzet korábbi visszavonásának hiányában 2021. február 7-ig – alkalmazandó.

II. Az Alkotmánybíróság ebben a határozatában megerősítette a Büntető Törvénykönyv normáit támadó közvetlen (kivételes) panaszok befogadhatóságával korábban, a 3/2019. (III. 7.) AB határozatában felállított mércét: eszerint ha a jogalkotó új büntetőtényállást foglal törvénybe, amely korábban legálisan kifejthető magatartást nyilvánít büntetendővé, akkor a büntetőtényállás hatálybalépése azzal jár, hogy az érintett személyeknek a korábbi, törvényesen folytatott magatartásukat azonnal abba kell hagyniuk, ellenkező esetben büntetőeljárás indul ellenük.

Az új tényállás értelmezésének kockázata az ügyészség vádemelési gyakorlatának és a bírói gyakorlatnak a kialakulásáig a normacímzettekre nem telepíthető. Ezért ilyen esetekben a panasz befogadásához az Abtv. 26. § (2) bekezdésében megkövetelt kivételesség (bírói döntés nélküli közvetlen hatályosulás követelménye) megállapítható.

Szerző: Szomora Zsolt

További híreink

MIE tavaszi konferencia

Jövőnk a jelenben – a mesterséges intelligencia okozta kihívások voltak a nemzetközi jogászkonferencia fókuszában

A Kúria a hatósági döntések hivatalbóli módosításának egyes kérdéseivel foglalkozott ítéletében

Meghívó – Hajdú-Bihar Megyei Jogásznap

MJE Pest Vármegyei Szervezetének szakmai és közösségépítő rendezvénye – 2025. május 16.

Konferencia meghívó: Jövőnk a jelenben – Our future in present

Nógrád Vármegyei Szervezet Jogásznap

A bíró függetlenséget érintheti a bíró ügyeinek elvétele

Ellentétes-e az uniós joggal, ha az ingatlanközvetítői eljárás díját jogszabályban maximalizálják?

Previous Post: « Az előkészítő ülésen tett, ún. mértékes ügyészi indítvány és a hátrányosabb büntetés eljárásjogi tilalma
Next Post: Negyven év a magyar jogász társadalom szolgálatában »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat
  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Copyright © 2025 · Mai Law Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in

MAGYAR JOGÁSZ EGYLET

A JOGÁSZSÁG SZOLGÁLATÁBAN
Alapítva: 1879

Kérjük 2025-ben is járuljon hozzá az adója 1%-val a Magyar Jogász Egylet, valamint területi szervezeteinek működéséhez.

A Magyar Jogász Egylet célja a jogászság általános társadalmi szerepének megismertetése, érdekeinek érvényre juttatása, a magyar jogélet fejlesztése, a jogtudomány művelése, a jogélet különböző területein működő jogászok szakmai-tudományos együttműködésének előmozdítása.

E célok megvalósításához kérjük, hogy az idei évben is ADÓJUK 1%-val járuljanak hozzá.

További információ