• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Skip to main content
  • Skip to secondary navigation
  • Skip to primary sidebar
  • Skip to footer

Before Header

  • EN

Magyar Jogász Egylet

  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációs szemle
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
    • Deák Ferenc-díjasok
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések
  • Keresés
  • EN
  • Rólunk
    • A Magyar Jogász Egyletről
    • Az MJE szervezete
    • Tudományági szakreferenseink
    • Közzétételi kötelezettségek, dokumentumok
    • Együttműködő partnereink, támogatóink
    • Kapcsolat
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
    • Publikációk
    • Konferenciák
    • Egyleti hírlevelek
    • Jogalkalmazás
    • Jogalkotás
    • Pályázati hírek
    • Külföld
    • Interjúk
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Média
    • Videók
    • Podcast
  • Tudástár, linkgyűjtemény
    • Tudástár
    • Linkgyűjtemény
  • Jogászegyleti Értekezések
    • 2022
    • 2023
    • 2024
  • Képzések

Az Alkotmánybíróság határozatai nyomán került sor a büntetőeljárási törvény módosítására

A korlátlan letartóztatás lehetőségét megsemmisítő, továbbá a relatív eljárási szabálysértésekkel kapcsolatos mulasztást megállapító AB határozatokon alapulnak a novella módosításai.

2022-02-02

A 2021. decemberi nagy büntetőnovella (2021. évi CXXXIV. törvény) egyes rendelkezéseit bemutató cikksorozatunkban most két olyan büntetőeljárási módosításról lesz szó, amelyekre az AB határozatai nyomán került sor.

Ahogy arról korábban írtunk, a 10/2021. (IV. 7.) AB határozat megsemmisítette az elsőfokú ítélet előtti korlátlan letartóztatás lehetőségét, mert az a legsúlyosabb bűncselekmények esetén is szükségtelen jogkorlátozást valósít meg. Mivel a letartóztatás határozott legfelső időtartama a Be. 298. § (1) bekezdés d) pontja alapján négy év volt, ezért a korábbi korlátlan letartóztatás helyébe az életfogytig tartó szabadságvesztéssel is büntetendő bűncselekmények esetén öt évi felső határ lép [Be. 298. § (1) bek. e) pont]. Ez a felső határ további egy évvel, tehát hat évre meghosszabbodik egyes, a Be. 298. § (4) bekezdésében nevesített esetekben, így például ha a bűncselekményt bűnszervezetben követték el vagy terrorcselekmény a vád tárgya, ha uniós tagállamon kívüli országot érintő jogsegélykérelmet kellett előterjeszteni vagy az emberölés egyes nevesített minősített eseteiben. Úgyszintén akkor is, ha a letartóztatásban lévő terhelt a vádemelést követően megszökött, elrejtőzött vagy a bizonyítás jogellenes meghiúsítására irányuló, a törvényben felsorolt cselekményeket követte el.

Az öt éves és a hat éves felső korlát kifejezetten magasnak tekinthető, hiszen azt jelenti, hogy az első letartóztatástól (lehető legkorábban tehát gyakorlatilag a megalapozott gyanú közlését követő néhány naptól kezdődően) az elsőfokú ítélet meghozatalára nem kerül sor öt vagy hat év alatt. Ha a nyomozási határidőket figyelembe vesszük, akkor ez a vádemelést követően – nem naptári pontossággal, de nagyságrendileg – három, illetve négy évnél tovább tartó elsőfokú bírósági eljárást jelenthet. Az AB határozat utalt rá, hogy korábbi rendelkezés arányosságát nem vizsgálta, mert a jogkorlátozás szükségtelen voltának megállapítására tekintettel az arányosság vizsgálatára nem volt szükség. Mivel az új szabályozás a határozott felső határ követelményének immáron eleget tesz, így megnyílik majd a lehetőség a szabadságelvonás arányosságának vizsgálatára egy esetleges későbbi alkotmánybírósági eljárás keretében.

A másik módosítást a másodfokú felülbírálat terjedelmét érintő 19/2021. (V. 27.) AB határozat tette szükségessé. E határozat – amelyet korábban szintén bemutattunk– a tisztességes eljárás követelményével ellentétesnek találta, hogy a Be. az ún. korlátozott felülbírálat Be. 590. § (3) és (4) bekezdése szerinti eseteiben nem tette lehetővé, hogy a másodfokú bíróság a felülbírálat terjedelmét az abszolút eljárási szabálysértéseken túl a relatív eljárási szabálysértésekre is hivatalból kiterjessze. Ezért a Be. 590. § (5) bekezdésének módosításával és az új (5a) bekezdés beiktatásával 2022. március 1-től most már a relatív eljárási szabálysértésekre is kiterjed a hivtalbóli felülvizsgálat, feltéve, hogy az ítélet megalapozatlanságának vizsgálata nélkül megállapítható, hogy a másodfokú eljárásban nem orvosolható olyan – nem abszolút – eljárási szabálysértés történt, amely lényeges hatással volt az eljárás lefolytatására, a bűnösség megállapítására, a bűncselekmény minősítésére, a büntetés kiszabására, illetve az intézkedés alkalmazására.

A Be.-nek ez a módosítása érdekes kérdést vet fel a fellebbviteli felülbírálat terjedelmére vonatkozó eredeti jogalkotói koncepcióval kapcsolatban. A 2017. évi Be. új jogintézményként vezette be a korlátozott fellebbezésből eredő korlátozott felülbírálatot, amelyet az 590. § így is már meglehetősen széleskörűre kiterjesztett. Ez a kör – tehát a jogintézmény céljához képest a kivételszabály, a fellebbezéssel egyébként nem érintett ítéleti rendelkezések köre – bővült most még tovább, és elmondható, hogy a korlátozott felülbírálat most már csak annyiban korlátozott, hogy a tényállás megalapozottságát a másodfokú bíróság nem vizsgálhatja. De minden lényeges anyagi és eljárásjogi kérdés gyakorlatilag a hivatalbóli felülbírálat körébe esik. Az AB döntése nyomán az eredeti jogalkotói koncepció így erőteljesen elrelativizálódott.

Szerző: Szomora Zsolt

További híreink

Beszámoló a Magyar Jogász Egylet Hajdú-Bihar Megyei Szervezet Jogásznapjáról

Hogyan érinti a fogyasztói jogok érvényesítése az ingatlanra vezetett végrehajtást? – Podcast

A Kúria a közérthetőség adóigazgatási eljárásokra irányadó alapelvi követelményét vizsgálta végzésében

Szakirányú továbbképzések – Károli Gáspár Református Egyetem Állam és Jogtudományi Kar

A Kúria a tanúvallomás megtagadásának bűncselekmény elkövetésével összefüggő esetét vizsgálta a hatósági eljárások kontextusában

KODIFIKÁCIÓ ÉS HATÁLYOSULÁS – a Polgári Törvénykönyv a gyakorlatban KONFERENCIA (BUDAPEST)

Földforgalmi aktualitások és a gazdaságátadás lehetőségei címmel tartottak agrár-szakjogi konferenciát szerdán Kisújszálláson

Új kommunikációs eszköz a Bíróságon – Podcast

Védelem az önkényes kapcsolatfelvétellel szemben – kényszerintézkedés vagy sem?

Previous Post: « Adózási kérdésekben foglalt állást az EUB egy magyar ügy kapcsán
Next Post: Folytatódik a KözigKedd »

Footer

  • Rólunk
  • Területi szervezetek
  • Jogélet
  • Szakosztályok, bizottságok
  • Stúdióbeszélgetések, interjúk
  • Tudástár
  • Képzések
  • Kapcsolat
  • Facebook
  • Adatkezelési szabályzat

Copyright © 2025 · Mai Law Pro on Genesis Framework · WordPress · Log in